Gönderen Konu: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY  (Okunma sayısı 12503 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı dekoratör

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 265
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #20 : 02 Ocak 2010, 16:58:42 »
biraz geç cevap ama olsun perhidrol koymuyorum aksine yarıyarıya su koyuyorum bir dakka sürmüyor kilosuda 1 lira :D birde plaketi ütülemeden önce 220 veya daha ince zımparayla zımparalayın toner süper yapışıyor el işi kağıdıda soğuyunca kuru kuru kolayca çıkıyor çıkmazsa ıslatırsınız...
Biz Türkler, tarih boyunca hürriyet ve istiklal timsali olmuş bir milletiz.
Tam bağımsızlık denildiği zaman, doğal, siyasal, mali, adli, askeri, kültürel ve her alanda tam bağımsızlık anlaşılır.
Bağımsızlıktan yoksun bir ulus, uygar insanlık karşısında uşak olmaktan kurtulamaz.(M.Kemal ATATÜRK)

Çevrimdışı bitkici şakir

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 562
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #21 : 03 Ocak 2010, 17:36:58 »
yazmayacaktım ama marka söylemek istiyorum ben koruma marka tuz ruhu kullanıyorum peroksit bayatsa tabi oda başka sorun.yeni öğrendiğim bir sistem demir 3 klorül ile yapılıyormuş.bir fincan  demir 3 klorül içine iki fincan 40 c nin üstünde sıcak suda eritip kartı içişne atıyormuşuz kesinlikle  perhidrol gibi kartya zarar vermiyormuş.toner karttan kalkıyorsa ya jet kartuş ile çıkartıyorsunuz.yada yakmalı fotokopiden çıkıyorsa pcb kartı iyice vim ve benzeri amonyaklı bir yağ çözücü ile yıkamıyorsunuzdur.yıkayıca elinizi ne karta nede foto kopiye değirmeyin insan vücüdü yağlı biliyorsunuz.ayırıcı rol yapıyor iyice yıkayıp hiçeldeğmeden kartı bçete ile kurutun.ütüyü yapınca  ve üzerindeki kopukları kalem ile edding ile çizin ve kalorifer üstü gibi bir yerde iyice kurtup asite veya suya demir 3 öyle atın.

Çevrimdışı bitkici şakir

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 562
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #22 : 03 Ocak 2010, 17:39:49 »
çıkmam lazımdı çok acele oldu yukarıda biraz imla ve harf  hataları oluştu kusura bakmayın anlayın artık

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #23 : 03 Ocak 2010, 19:02:19 »
Ben pcb üretim fabrikasında çalışmıştım.Bakır düşürme ve delik içi kaplamaları ile kalay kaplama ( HAL yerine ) uzmanlık alanım. Demir3Klorür , HCl+peroksit ve AmonyumKlorür'lü çözeltilerle çalıştım.Nitrik asitle de eritmek mümkün . Ancak bunlar içerisinde amatör pcb.ler için HCl + peroksit fiyat + performans + kontrol için en uygunu gibi .Sanırım en büyük problem bu çözeltide sıcaklık problemi . Nitrik asit hariç tüm çözeltilerde sıcaklık 30 derece civarında olursa 5-6 dakikada bakır düşürülebilir.Plaketin ucuna bir delik delip bunu plastik veya sentetik hammaddeli bir ip ile pcb.yi hafif hareket ettirmek sağlıklı olur.Sıcaklık 40-45 derece arasında çözeltileri kontrol etmek zorlaşır , çünkü reaksiyon çok hızlanır.Nitrik asit tek başına zaten problemdir bu anlamda.Cilde temasında en tehlikeli asitlerin başında sayılabilir.Özellikle de ince akım yollarında mürekkebin altını da aşındırır , hatta akım yolunu yokedebilir.Bunların kalite kontrollerini de yapmış birisi olarak micro-section metoduyla akım yollarını ve delik içi kaplamaları mikroskop altında çok inceledim.Sonuç olarak çözeltilerin derişimi doğru ayarlandığında sıcaklık ile oynayarak reaksiyon hızıyla oynamak en mantıklısı.Tabi bunlar amatör bir elden profesyonel kartlar çıkarmak için önemli  ;) . Bu yüzden uygun ölçüleri kullandım ama sonuç kötü deniliyorsa ; el yakmaya yakın sıcaklıkta suyun üzerine HCl ve peroksit ilave etmek en doğrusudur  :)

Çevrimdışı mukadder

  • Teğmen
  • *
  • İleti: 72
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #24 : 03 Ocak 2010, 21:35:37 »
Ben elişi kağıdının boyalı yüzünü kullanıyorum.Elişi kağıdı her lazerli yazıcıda alınamıyor,dpi yüksek tutulursa daha iyi oluyor.Tonerdeki demir tozu perhidrolden etkileniyor.Bu yüzden el işi kağıdını suyla yavaşça sıyırıp alıyorum,elişi kağıdından yapışan boya çözeltiyle tonerdeki demir tozunun arasına giriyor ve kullandığım demir 3 klorür ile temas etmiyor.Zımpara kullandığımda bazı ince sıyrıklar bağlantıyı kopardı,bu nedenle zımpara yapmıyorum. Zımpara yerine plaketi demir 3 klorür çözeltine koyup parlaklık gidip yüzey matlaşınca suyla el değmeden temizliyor ve kağıt peçete ile kurutup soınrada sobanın sıcak hava akımında iyice kuruyunca elişi kağıdından ütüyle aktarma yapıyorum.Toner çok nefis yapışıyor,bu güne kadar düzgün ütü yaptığım plaketlerde rötuş yapmaya gerek olmadı.Perhidrolü artık kullanmıyorum çünkü kağıdı ve altındaki demiri ve son olarakta o deliklerden tanerin altındaki yollarıda berbat ediyor.Demir 3 klorür ilk tekniğimdi tekrar geriye dönmek zorunda kaldım,fakat plaketi çok nefis çıkarıyor.

Çevrimdışı pro-TR

  • Usta
  • Binbaşı
  • *****
  • İleti: 1927
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #25 : 03 Ocak 2010, 23:14:14 »
s.a.

ustalar bu demirüç klorürü en kolay nerden temin edebiliriz? perhidrol ve tuzruhu karışımı kullanıyorum. demirüç klorürü kolay temin edersem denemek isterim.
Güzeli güzel yapan EDEBTİR,
Edeb güzeli sevmeye SEBEBTİR...

PI ve IB dedektör tasarımı yapılır

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #26 : 03 Ocak 2010, 23:30:13 »
Demir3klorür sanırım toz halinde satılıyordur.Ama satıcıları hakkında bilgim yok.Ama uygun sıcaklık şart , çünkü soğuk iken çok zor aşındırır bakırı .

Çevrimdışı mukadder

  • Teğmen
  • *
  • İleti: 72
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #27 : 04 Ocak 2010, 15:59:09 »
Elektronik malzeme satan yerlerde olması lazım ben Denizlide bulabiliyorum.Olmazsa www.bluemavi.com'da plaket bölümünde altta var,adrese ödemeli gönderirler.Arkadaşlarında yazdığı gibi plaketin çıkması soğukta uzun zaman alıyor.fakat temiz iş çıkarıyor.Peroksit ve hidroklorik asit bizim laboratuvarlarda yaş yakma tekniğimiz,kağıdı bile sulu ortamda yakabiliyor ve tonerin altındaki yollarada zarar verebiliyor.

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #28 : 04 Ocak 2010, 16:20:33 »
Zaten akım yollarının kağıt ile kaplanması sağlıklı değildir.Hangi sıvının içerisine girse problem çıkartır.Hatta ileride karşımıza sülfürik asit fikri bile çıkabilir.Çünkü internette okumuştum.Kağıt buna hiç dayanamaz.Ben sülfürik asit ( sacyağı ) kullanmayı hiçbir şekilde tavsiye etmiyorum.Akım yollarının plastik bazlı malzeme ve boyalarla kaplanması daha iyidir.Ben bu yüzden asetat kağıdı ve lazer tonerini tercih ediyorum.Kuşe de olabilir.Ama sadece toner mürekkebinin pertinaks üzerinde kalması ve aside sokmadan serigrafi kalemi ile yolların kaplama almayan yerlerine mutlaka rötuş yapılması gerekiyor.Rötuş yapılan bölgelerin iyice kuruması da şart .

Çevrimdışı mukadder

  • Teğmen
  • *
  • İleti: 72
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #29 : 04 Ocak 2010, 17:04:19 »
Değerli bingbang kimyager meslektaşım.kağıt kaplamadan bahsetmedim.Perhidrolde demir 3 klorürde laser tonerindeki demiri çözüp altına inebiliyor, .Elişi kağıdının boyalı yüzeyi tonere yapışıp kalıyor,toner olmayan yerlere yapışmıyor ve tonerdeki demir tozu ile çözelti arasında teması önlüyor.Asetat tekniğini bende uyguladım ve elişi kağıdı tekniğini eski bir elektronikçi arkadaşın tavsiyesi üzerine denedim.İsteyen istediği tekniği uygulayabilir yeterki kaliteli bir plaket hazırlasın yeter.

Çevrimdışı rayman

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 227
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #30 : 04 Ocak 2010, 20:55:02 »
hiçç gerekk yokk böylee uygulamalara bakın ;
plaketii zımpara yada başka bir bakır yüzeyi örseleyecek birr uygulama yapmaya gerek yok , plaketi gayet bulaşık teliyle iyice temizleyin elinizi değmeyin vede tertemiz olsun sonra , üzrinde yağ vede nem olduğu için üstüne ince bez koyup ütüyle üstünde gezdirin plaketin nemini yağını alın , sonra real ,  carffour , büyükk işmerkezlerinin dağıttıkları reklamm broşürleri varr ince vede yağlı olan üstündeki resimleri önemsemeden çıktı alın .... lazerden .... sonrada üstünee hafif bastırarak gezdirin bakayımm nasıll olacak , bana yemekk ısmarlarsınız artık :D:D:D:D ( daha durunn bendee nebilgilerr varr nebilgiler)
« Son Düzenleme: 04 Ocak 2010, 20:57:23 Gönderen: rayman »
Haklıysan korkma. HAK seni korur....

Çevrimdışı bitkici şakir

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 562
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #31 : 04 Ocak 2010, 21:33:38 »
arkadaşlar bu demir 3  klorülü su arıtma işi yapanlar kullanıyorlar ama sıvı şeklinde oluyor onlardan bakabilirsiniz.birde nohut tanesi gibi tane olanları varmış ben hiç görmedim.
YUKARIDA BİR ARKADAŞIMIZ PLAKET ÜZERİNE KALAY KAPLAMAKTAN BAHSETMİŞTİ BU TEKNİĞİ BİZE DETAYLI ANLATIRSA ÇOK SEVİNİRİZ.herkes bildiğini burada paylaşırsa çok iyi olur..

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #32 : 04 Ocak 2010, 23:36:18 »
hiçç gerekk yokk böylee uygulamalara bakın ;
plaketii zımpara yada başka bir bakır yüzeyi örseleyecek birr uygulama yapmaya gerek yok , plaketi gayet bulaşık teliyle iyice temizleyin elinizi değmeyin vede tertemiz olsun sonra , üzrinde yağ vede nem olduğu için üstüne ince bez koyup ütüyle üstünde gezdirin plaketin nemini yağını alın , sonra real ,  carffour , büyükk işmerkezlerinin dağıttıkları reklamm broşürleri varr ince vede yağlı olan üstündeki resimleri önemsemeden çıktı alın .... lazerden .... sonrada üstünee hafif bastırarak gezdirin bakayımm nasıll olacak , bana yemekk ısmarlarsınız artık :D:D:D:D ( daha durunn bendee nebilgilerr varr nebilgiler)

Plaketin üzerinde el izinden veya başka bir sebepten dolayı oluşmuş bir yağ tabakası var ise bildiğimiz bulaşok deterjanı ile temizleyip , güzelce durulayıp kurutmak en pratik yol gibi görünüyor.Ama seri imalat yapılan yerlerde yağ alma , serigrafi boyasını sökmek ve kuru filmi sıyırmak için NaOH ( sodyum kostik ) veya KOH ( potas kostik ) işlemine tabi tutulurlar.

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #33 : 05 Ocak 2010, 00:01:13 »
arkadaşlar bu demir 3  klorülü su arıtma işi yapanlar kullanıyorlar ama sıvı şeklinde oluyor onlardan bakabilirsiniz.birde nohut tanesi gibi tane olanları varmış ben hiç görmedim.
YUKARIDA BİR ARKADAŞIMIZ PLAKET ÜZERİNE KALAY KAPLAMAKTAN BAHSETMİŞTİ BU TEKNİĞİ BİZE DETAYLI ANLATIRSA ÇOK SEVİNİRİZ.herkes bildiğini burada paylaşırsa çok iyi olur..

Demir3Klorür benim bu işi yaptığım zamanlarda fabrikaya da polietilen poşetlerin için de ve nohut büyüklüğünde gelirdi . Ama biz tek taraflı pcb. üretimine ilk geçtiğimiz yıllarda kullanırdık bunu.Daha sonra Hidroklorikasit , çift taraflı ve çok katlı üretimine geçtiğimizde ise Amonyum sülfatlı çözeltide bakır indirme işlemini yapardık.Tabi bu çözeltiler genellikle yutdışından ve kodlu malzeme olarak ithal edilirdi.Fabrikada yaptığımız fayda/maliyet hesaplarında Demir3Klorür fabrika için elverişli bulunmamıştı.Kaldı ki fabrika sahiplerinin haberi olmadan elimizdeki çözeltilerden verim alabilmek adına çözeltiye gizlice Hidroklorik asit de atmıştım. Çözeltiyi hazırlamamanın zorluğunun yanısıra zamanla kullanılmış çözeltinin içerisindeki tortular nozülleri (fıskiye) de tıkıyordu .Yani özetle fabrika ortamında verimli değildi.Tabi bunlar bizim gibi amatör pcb. yapanlar tarafında kolay farkedilmez.Genellikle çözelti 1 defalık kullanılıyordur .Büyük ölçekte bunu hesaplamak daha da kolay oluyor.Benim bu olaya bakışım elimde olmadan farklı olabilir.Sadece eski tecrübelerimi paylaşmak istedim.Faydası olursa ne ala ...

Kalay kaplama meselesi evde yapılabilecek bir şey değil. Çünkü elektrolitik kaplama şeklinde yapılıyor.Yani anotta kalay metali , katotta bakır plaket ve kaplanması gereken yüzeyin bakır alanına göre doğru akım vermek gerekiyor.Tabi tüm bu işlemler KalaySülfat + sülfürik asit çözeltisi içerisinde yapılıyor.Tüm bunlardan başka bu işleme gelene kadar yüzey hazırlama işlemleri de var tabi.Forumda anlatılamayacak kadar ayrıntısı olan , anlatılabilse bile uygulanabilirliği çok zor olan bir yöntemdir.

Çevrimdışı bitkici şakir

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 562
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #34 : 17 Ocak 2010, 17:20:17 »
bigbang-teşekkür ederim.ben bir rus sitesinde sitrik asit yani limon tuzu ile sıcak su içinde bir işlem görmüştüm benim amacım acaba gördüklerim doğrumu size onu teyit ettirmekti.demekki ya ben yanlış gördüm yada daha bu iş açığa çıkmamış.

Çevrimdışı ercan

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 720
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #35 : 17 Ocak 2010, 18:11:03 »
gördüğün doğrudur...su...limontuzu ve kalay çözeltisi o. bilirsin eskiden bakır kaplar vardı kalaycılar belli zamanlarda gelir kömür ateşinde nişadır atarlardı önce sonra çevire çevire kalaylarlardı buda onun gibi...nişadır yerine limon tuzu...bir yerdede adam sıvı lehim ve üflemeli havyayla kaplıyordu bakırı..
« Son Düzenleme: 17 Ocak 2010, 18:12:23 Gönderen: ercan »

Çevrimdışı bitkici şakir

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 562
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #36 : 15 Ekim 2010, 18:51:22 »
pcb baskıyı kalay kaplamayı hala öğrenemedik be arkadaşlar.bari bilen anlatsın nasıl yapılıyor.

Çevrimdışı fantastikxxx

  • Onbaşı
  • İleti: 15
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #37 : 15 Kasım 2010, 20:08:07 »
ustalarım ben uzun zamandır lehim ustasıyım lehimde sıvı olarak tuz ruhu kullanılır tuz ruhunun en kalitelisi seç tuz ruhudur digerlerinden birkere aldık sade sudan farkıyoktu

Çevrimdışı erolunall

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 349
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #38 : 03 Mart 2012, 15:58:57 »
Selam

PCB için Asit  yerine  sadece  güldal marka kireç  ve  pas  çözücü kullanırsanız sonuç  mükemmel  oluyor kalemle  çizilen  yerlere  hiç  dokunmuyor,oda  sıcaklığında  45  dakika 1 saat  arası  sonuç  harika,ayrıca  defalarca  eritmede kullanılabiliyormuş,bim  marketlerde    satılıyor .Sıcak  olursa  daha  çabuk  eritiyormuş.Deneyin  göreceksiniz  Kuşe  kağıda fotokopi  çektirin  ütüleyebildiğiniz  kadar  ütüleyin  sonra  güldal  işi  hallediyor. Çokta  ucuz.
Sayılar
Erol

Çevrimdışı BigBang

  • Yüzbaşı
  • ***
  • İleti: 422
Ynt: EVDE PCB BASKI YAPIMI ÇOOK KOLAY
« Yanıtla #39 : 03 Mart 2012, 21:27:53 »
Geçenlerde internette farkettim . Hiç denemedim ama ütüden ve asitin risklerinden uzak bir yönteme benziyor . Linki

http://320volt.com/baski-devre-hazirlamak-icin-degisik-bir-yontem-aseton/